center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

eDetailing - információ vagy promóció?
Damjanovich Nebojsa, www.damjanovich.hu, 2006. augusztus 28.

Meglátogat-e egy orvos olyan szakmai portált, ahol csak a gyógyszeripari cégek, szakterületek és készítmények találhatóak? Ha igen, akkor az adott készítmény prezentációja mennyire fogja őt arra késztetni, hogy visszatérjen az oldalra? Egyáltalán – olvasna-e valaki olyan újságot, amely csak reklámokból áll?

„A fogyasztó nem gyengeelméjű. Képzeld el, hogy a feleséged. Úgy tiszteld az eszét!”
– David Ogilvy, Egy reklámszakember vallomásai

Körülbelül egy évvel ezelőtt írtam a Marketing Pirulában arról, hogy mi lehet az 5 potenciális probléma a hazai (és feltehetően a külföldi) eDetailing rendszerekkel. Akkor a felsorolás következő volt: a célcsoport, a marketingkommunikáció, az elegendő és értékes információ, a website ergonómia és végül a mérhetőség, azaz a webanalitika. A mai cikkben az információval foglalkozom, egyrészről a szolgáltató portál tartalmával, másrészről pedig a gyógyszeripari cég azon eDetailing információival, amit a portálra el szeretne helyezni.

eDetailing szolgáltató portál tartalmának jellemzői
Ha a website tartalmáról van szó, akkor mindig a – már említett – Forrester Research kutatása jut eszembe, mely azt tárgyalja, hogy miért maradnak a látogatók egy website-on, és miért térnek vissza oda? A Forrester Research, a neves nemzetközi kutatócég, minden évben megpróbál válaszolni többek között ezekre az igen fontos kérdésekre is. A válaszok évről-évre azt bizonyítják, hogy (1) a minőségi tartalom, (2) a gyakran frissített tartalom, (3) a gyorsan letöltődő és (4) felhasználóbarát website azok az ismérvek, amelyek miatt a látogatók úgy döntenek, hogy maradnak és/vagy később visszatérnek egy honlapra.

Na, de mit jelent a minőségi tartalom? Mennyire gyakran kell azt a tartalmat frissíteni? Hogyan mérjük az oldalletöltés gyorsaságát? Mit jelent a felhasználóbarát website, és persze, mind ez egy orvosoknak szóló portálon hogyan valósuljon meg?

Mit jelent a minőségi tartalom?
Minden olyan anyag, amely független szakmai cikkek, hírek és jogszabályok mellett gazdasági és szórakoztató/kulturális információkat is tartalmaz. Az orvosok nem gépek, nekik is szükségük van nem szakmai tartalomra.

Mennyire gyakran kell azt a tartalmat frissíteni?
A hazai (sajnálatos) egészségügyi helyzetből adódóan napi szinten generálódnak hírek. Egy profi szerkesztői csapat a szakmai anyagok mellett szórakoztató/kulturális információkat is elő tud készíteni, akár napi rendszerességgel is.

Hogyan mérjük az oldalletöltés gyorsaságát?
8 sec +/- 2 sec az a letöltési idő, melyet egy átlagos internetező képes kivárni (forrás: http://www.websiteoptimization.com/speed/1/). Szerintem a hazai orvosokat nyugodtan sorolhatjuk ebbe a csoportba. A lényeg az, hogy a portál egyik oldalának se legyen a letöltési ideje 8 sec-nál hosszabb. Amennyiben az Ön orvosi portálja több ideig töltődik, úgy beszélgessen el a website fejlesztő cégével!

Mit jelent a felhasználóbarát website?
Felhasználóbarát honlap segítségével a felhasználó könnyedén végrehajthatja az általa kívánt műveletet, vagy könnyedén segítséget kaphat annak végrehajtására. Fókuszcsoportos, ún. Paper Prototype feladatos tesztekkel könnyedén kimutatható, ha egy website nem használható úgy, ahogyan azt mi elképzeltünk. (forrás: http://www.useit.com, Jakob Nielsen)
Mindezek mellett ne felejtsük el, hogy a jól kivitelezett eDetailing portál nem lesz hatékony, amennyiben nem tudjuk rávenni az orvosokat, hogy látogassák meg ezeket a speciális tartalmakat (szükség van ösztönzőre) kínáló portálokat, vagy ha kevés a gyógyszergyár által szolgáltatott információ (szponzorált rész). Az első probléma az ösztönzővel és a cselevésre történő felhívással kapcsolatos. Ezek ugyanis azok a „mozgatórugók”, amelyek miatt a website látogató – a mi esetünkben az orvos – megteszi (vagy nem) az általunk elvárt cselekvést. A második problémának több oka van, melyeket a következő fejezet tárgyalja.

Miért kevés a gyógyszergyár által szolgáltatott eDetailing információ?
Internet értelmezése és használata
Mi az oka, hogy a hazai gyógyszergyárak és képviseleteik nem használják ki az internet kínálta lehetőségeket? (Természetesen a vényköteles kommunikációról van szó.) Lehetnek belső stratégiai okok, amikor a hazai vállalatnak végrehajtási jogköre van csupán, azaz kevés a saját mozgástere a marketing területén. Lehetnek téves vagy hiányos információi a hazai online marketing piac helyzetéről, elsősorban a célcsoport elérésről, vagy a kommunikációs lehetőségekről (csatornákról). Persze a bátorságnak és a szakmai felkészültségnek egyaránt nagy szerepe van az internet kínálta lehetőségek kiaknázásában.

Kevés vagy kifogásolható eDetailing anyag
Az eDetailing-gel az a probléma, hogy sokan azt gondolják online orvoslátogatásnak itthon, hogy egy PowerPoint prezentációt elhelyeznek az orvosoknak szóló portálon. Ilyen prezentáció (gyakran hang nélkül) általában 10 oldalból áll, és valahogy nehezen tudom elképzelni, hogy az orvos „elájul” ettől az információ halmaztól, vagy hogy esetleg ezért fog visszatérni erre a website-ra.
Készülnek ugyanis olyan vállalati eDetailing portálok, ahol sok és friss információ található, de ezeknek a promóciója mindig is függni fog a független szakmai portáloktól, ahol az orvosok nagy számban elérhetőek. Amíg a gyógyszercégnek nincs eDetailing portálja, addig a sok információt el kell helyezni a szakmai portálokra, mert a célcsoport ott található meg.

Zárszó
Vényköteles gyógyszereknél, ahol leginkább az orvosokra irányul a közvetlen értékesítés támogatása, az internet, mint kommunikációs csatorna egész egyszerűen a következő években olcsóbb lesz, mint a hagyományos média, tehát az orvosokat az interneten költséghatékonyan lehet majd elérni. A kérdés csak az – hogyan.

Damjanovich Nebojsa

eDetailing – információ vagy promóció? www.damjanovich.hu, 2006. augusztus 28.